Friday, 6 May 2011

Hatiku yg sakittttt! Astaghfirullah...


Alhamdulillah......
hari ni Allah masih memberi lagi peluang kepada hambaNya yg hina ini hidup....
Syukur Ya Allah.....
Maaf kawan2....
coretan kali ini sekadar mengingat diri ini...
dan InsyaAllah kawan2 juga untuk kita flash back kembali...
hati kita...selama ini...
bagaimanakah kita pada semalam..Hati kita ok ker....
Hari ini....dan esok adakah kita akan terus ok..
atau hati kita sudah penuh dipenuhi dgn titik hitam dek kerana
dosa2 yg kita lakukan..dek kerana sifat2 mazmumah
bersarang dalam diri....dan juga kerana lemahnya iman kita dalam melawan
hawa nafsu....ini bukan untuk siapa2 kutujukan......tapi ini ditujukan
khas di atas kegagalan, keLemahan dan kealpaan...
DIRIKU sendiri....Diriku Sendiri.....DIRIKU SENDIRI!!

Hati ini kenapa yer...mudah sgt ilang sifat sabar.....
mudah sangka bersangka yg bukan2 dgn org lain....dan lalai dalam
menunaikan kewajipan kepada RABBI.....Ampun ya Allah..
hambaMU terlalu lemah....
Ku sedaya upaya suntikan Ubat & Penawar untuk hati ini...
namun ya Allah...aku kadang2 terlupa untuk terus memberinya...
Dek kerana kelalaianku....aku leka...leka...dan terus leka..
dan akibat kelekaan ku ini...
tanpa ku sedar..hatiku semakin Parahhhhhhhh......Aduh!

Buktinya jelas....aku cepat melatah bila sesuatu perkara
yg hanya kecil....sedang jika digunakan mata hati...
aku akan tenang.....
Aku terus membuat tindakan melulu....sedangkan
aku lupa...bertenang adalah sifat hati org yg bersih...
aku lalai dalam melakukan ibadah...
Solatttt...tapi ya Allah hatiku....dimanakah perginya...
Aku luangkan AKU CINTAKAN ALLAH...
sekuat mana pun...aku fail dalam membuktikan Cintaku..
kepadaNYA...Ya Allah ampunilah hambaMU.....

Alhamdulillah Allah Engkau masih memberi peluang kepadaku...
Engkau pengasih ya Allah...walaupun hambaMu tersangat alpa
Engkau terus berikan nikmat kepadaku...
Nikmat yang tak terhintung banyaknya....
SYUKUR....SYUKUR....SYUKUR....Ya Allah...

Semoga Aku terus diberi Taufik dan Hidayah olehmu ya Allah untuk menjadi
hamba yg tau bersyukur kepadaMu...
Hamba yg mendapat RahmatMu...
dan hamba yang mendapat keredhoanMu...Ya Allah
Ya Allah semoga aku diberi kekuatan dan Hidayah untuk menjadi..
Muslimah yg solehah,
Anak yang solehah,
Bakal Isteri yg Solehah,( InsyaAllah 28 May 2011)
Dan bakal ibu yg solehah....Insyaallah
Ampunilah HambaMu ya Allah....
Amiiin ya Rabbbb......

Kepada bakal suami...Syukran...
kerana meningatkan diri ini untuk
untuk memberi penawar kepada hatiku Yg sakit....
Semoga niat kita....Diredhoi Allah...InsyaAllah.
Kepada Teman2 semoga kita semua berjaya menjadi Hamba yg Terbaik! InsyaAllah...InsyaAllah....InsyaAllah...
Subhanallah....Alhamdulillah.....Allahuakbar

Sunday, 24 April 2011

Rumahku syurgaku...or....Rumahku Tongkangku...



Hmmm......coretan santai kali ini

sekadar menengahkan tentang Rumah
Tapi itu bukan pasal rumah sy .....pasal rumah org lain


juga bukan pasai rumah kawan2 tapi rumah orang la....

rumahhhh oranggggg.....(^_^)

sekadar pengisian utk..tatapan ringan2...dan sama2

kita fikir yer...


Rumah2....kalau bersih dan cantik boleh sebut..

RUMAHKU SYURGAKU.....
Tapi bila dah semak....takk kemasss


hmmm..boleh di gelar..RUMAHKU TONGKANGKU...


Ini kita kisarkan rumah yg penghuninya...bujang(lelaki yer..)
Maaf jgn marah yer....nanti2 perempuan pulak...


Hmmm....rumah sewa la selalunya....

Tgk luar boleh tahan...bagus agak bersih...

Dalam...hmm x pasti....rasanya ada banyak gambaran...

mungkin kemas, mugkin agak kemas, mungkin la kemas sikit,

mungkin bleh tahan dan mungggggkinnnnnnnnnnn...Astaghfirullahal'azim....


Kebanyakkan la...tak semestinya semua yer....

Kalau dok sorang la,,,amat jarang2 la nak buang sesawang..

alasan...kesian kat labah2 la....ish2..kolotnya alasan....

adoiiii2....ingat yer sesawang banyak...boleh mewarisi kepapaan tau....

itu baru bab sesawang....baju lain la pulak.....


Tapi InsyaAllah selalu bab2 pakaian nie...diorang smart...

nak jaga macho.......la konon....itu masa pakai...

Tapi pakaian di rumah lepas pakai...Wallahu'allam.....


Hmmm......tapi itulah.....

Rumah2 bujang nie...buat la sekali sekala mak n bapa melawat..

mau Istighfar mak ayah tgk rumah bujang depa.....

Paling2..mesti terbit..kata2, perli....

"rumah ker...tongkang nie...

ini baru mak yg melawat buat isteri engkau nanti mau pengsan dia..."

silap2 di ingatkan masuk zoo...adoooii....maaf2 yer...


Kan elok kepada para bujang di sana.....

Cuba2 la anda wujudkan rumah menjadi

RUMAHKU SYURGAKU........

Kan bagus rumah yang bersih. kemas dan sedapppppppp

mata memandang........

Rumah bersih...hati senang....ibadat pun InsyaAllah khusyuk...

Oppps....silap solat fardhu lebih baik jemaah....yer...

sekali sekala ok la...di rumah nan indah...


Ingat Rumah yg bersih dan kemas mencerminkan pribadi.....

Jagalah Kebersihan..."Kan kebersihan separuh daripada iman"

bukan sy kata tetapi ini Sabda Rasulullah.....

Islam amat mementingkan kebersihan......


Biarpun anda bujang diluar sana.....

Ingat Insyaallah anda akan berkahwin satu hari nanti....

Kesian la bakal2 isteri anda....

Anda mampu mengubahnya....

Ubahlah LILLAHITAALA!

p/s: Bilik tidor pun mesti jaga yer....selalunya ini yg ramai terbabas...
yakin boleh.....laungkan Sy Cintakan Kebersihan!!!!!!!


Saturday, 23 April 2011

MATI ITU TIBA2..... KITA?????


Setelah lama...diri ini membisu...
diam bukan berhenti memikir..diam kerana
adooiii...Braodbandku rosak.....
namun..sepanjang minggu2 yg berlalu.....
hari2 yg berlalu berbagai- bagai peristiwa
yg berlaku...terutamanya...hal keadaan KEMATIAN!...
Ini kali ke-2 ku membicara hal kematian

Di blog manisku......untk teman utk diriku sendiri..


Ntah..apa la dunia sekarang..
Baca Paper.....ayah bunuh anak..anak bunuh ayah...
accident sana sini...hancur badan...

hancur kepala....bunuh diri..


Ya Allah berbagai cara kematian.....
Bila dilihat..Ya Allah....sakitnya...Ya Allah.
Bagaimanakah AKU...mudah ker...susah ker...
Berdoalah moga2 kita dipermudahkan utk MATI....
Bak lagu hijjaz.....(maaf ingat2 lupa )


Sampai masa ajal akan datang
Malaikat maut datang menjelma,
Dicabut nyawa tiada terbilang,
Sakit terasa tiada kepalang,

Di dalam kubur terlalu sakit,
Ular & kala datang mengigit,
Teringat diri tiada beramal,


Di pukul malaikat ke dasar bumi....

sekian untuk mukadimah Kematian kali ini

Renung2kan ...lihatlah video yg adoii tidak lengkap ini

untuk tatapan sahabat2......INgat mati itu Pasti!
sekadar kita beringat sesama kita..luv u All Lillahitaala!



video

Friday, 25 February 2011

Ya Rasulullah....Ya Habiballah.....






Selawat salam keatas nabi Junjungan Muhammad s.a.w

Alhamdulillah.....Alhamdulillah.....Alhamdulillah....
Rabi'ul Awal bermula.....dan kini kian sampai ke penghujungnya
Marilah kita meraikan hari kelahiran kekasih Allah ini dgn
penuh kesyukuran.....
syukur kerana kita terpilih sebagai ummatnya.....
Dan syukur kerana kita ini diberi peluang untuk
mengamalkan sunnahnya....
walaupun kita belum pernah melihatnya....
Namun Baginda tetap di hati.....InsyaAllah....

Bila kita di soal.....Adakaha kamu sayangkan Rasulullah...
Wah dgn lantang kita menjawab ya...Aku sayang Rasulullah...
Begitu hebat kita menyatakan sayang dan cinta kita padanya...
Tapi sayang.....ia tidak seiring hebat dalam kita mengamalkan Sunahnya...
alangkah ruginya kita....

Bila pensyariatan solat di bawa oleh baginda....
Lihatlah kita sekarang.....Berapa ramai
umat Islam yg secara terang tinggalkan solat....
Ini kerrrr bukti kita sayangkan Rasulullah....
Bila puasa difardhu....lihatla berapa ramai..
Umat Islam sekarang yg selamber jer...makan siang...
Ini ker bukti kita sayang Rasulullah......
Kenapa kita lebih memilih untuk turutkan hawa nafsu

dan godaan syaitan...
alangkah lemahnya kita....
Lemah kerana kita tidak berusaha memperbaharui Iman kita....
Lemah kerana kita tidak memperbaiki amalan kita....
Lemah kerana kita cuba sedaya upaya melakukan sunnah Baginda....
walaupun kecil....
Ayuh kita sedaya upaya memaksa diri kita untuk menjadi umat baginda yg
terbaik, soleh dalam melaksanakan peritah dan meninggalkan Larangan Allah...

Ingat Rasulullah sayang dan sgt mencintai Umatnyaa.....sgt2 Mencintai Umatnya..
Jadi jadilah kita umat yg tahu membalas kecintaan itu dgn melakukan segala Sunahnya
dan segala ajarang yg di sampaikannya.....

Semoga kita Tergolong daripada umat yg mendapat syafaat daripadanya
di akhirat kelak InsyaAllah......
Akhir kalam....marilah kita berusaha dan melatihkan diri kita akan sentiasa
berada dalam keadaan berselawat kepada baginda InsyaAllah....

Wallahu'allam.....:)

Tuesday, 1 February 2011

Ya Allah..Ampunilah HambaMu

Ya Allah....Engkau maha mengasihani hambaMU...
Ya Allah....Engkau Maha Mendengar segala permintaan HambaMU
Ya Allah....Engkau Maha Adil terhadap semua HambaMu...
Ya Allah....Engkau Maha mengetahui segala kemahuan HambaMU....
Ya Allah.... Engkau Maha berkuasa ke atas segala- galaNYA....

Kita yakin adanya Allah....
Tapi sejauhmana kita Yakin Allah Maha Melihat apa yg kita buat....
Sejauhmana kita yakin segala ketentuan Allah adalah yg terbaik utk hambaNya
Sejauhmana kita usaha melakukan suruhanNYa...
Sejauhmana kita usaha meninggalkan segala laranganNYA....
Sejauhmana kita kasih akan KekasihNya..Muhammad S.a.w....

Ya Allah sering diri ini lalai dalam mensyukuri nikmatMU...
Sudah diberikan....kehidupan yg baik.....
tapi...masih lagi ..Alangkah baiknya jika aku dapat lebih dari ini...
Aduhh...jelas rasa tak cukup kannnnn....
Andai kita bersyukur...pasti ini jawapannya...
Ya Allah Alhamdulillah Engkau berikan aku kehidupan yg baik...
Semoga ianya bertambah baik..dalam menuju RedhaMu ya Allah...

Ya Allah sering diri ini merungut segala anugerahMu..
Sudah dikurniakan yg baik...masih belum puas hati..
Kan bagus..kalau aku tinggi sikit......
Ayoyo....ada la hikmahNya dijadikan kita sebegini...
Hmmmm....mata aku nie sepet la...besar sikit baru cantik...
Adoi..lagi rungutan.....

Alhamdulillah...tubuh kita kecik...tapi Allah anugerah kesihatan
yang amat baik...tenaga yg amat kuat....
Alhamdulillah..mata kita sepet.....
tapi boleh lihat Alam ciptaanNya..
beruntung dari org yg BUTA.......

BerSyukurlah.....Bersyukurlah......Bersyukurlah
Bersyukurlah di atas segala anugerah Allah yg terbaik....

Barangsiapa yg bersyukur...Allah akan tambahkan lagi,
Nikmat ke atasnya.....(bertuahnya kita)

Barangsiapa yg KUFUR, baginya azab yg Pedih,

Ya Allah.....
Semoga kami hambaMu terus diberi Taufik Dan Hidayah
Untuk menjadi hamba yg Taat dan syukur di atas segala NikmatMu...

Dan berikanlah kami kekuatan..memerangi musuh2Mu...
demi untuk mencapai keredhaanMu Ya Allah..
Semoga kami tergolong dalam golongan yang Engkau Redhai.....
Semoga kami diberi peluan untuk menuju jalanMu yg Lurus

Aminnn3 Ya Allah....Allahu Rabbi...Allahu Rabbi.....
(yakinlah kita sahabat2Ku )
TIADA TUHAN SELAIN ALLAH & NABI MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH!

Monday, 31 January 2011

Baca dan Renungkan.....(sekadar perkongsian)

Good reading...

WANITA : Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI : Kamu!!!
WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti).
Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian.
Saat Adam sedang lena
tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa
.
Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang
hilang dan saat menemukan wanita
untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami
masa yang indah dan manis
untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini
mulai tenggelam dalam
kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada.
Hidup mereka menjadi membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka
mulai menyisihkan impian
dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar
dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas.
Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran
WANITA lari keluar rumah.

Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak
"Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".
LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara
spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini!
Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku
untuk beberapa saat.
LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan,
tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin
untuk diceduk kembali. Dengan berlinang
air mata, WANITA kembali ke rumah dan
mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah.

"Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi.
Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing" .

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin,
tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA.
WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali.
Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan
bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui
WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya
dan merasakan sakit di hatinya.
Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia
merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport,
tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan,
mereka dipisahkan hanya
oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI : Apa khabar?
WANITA : Baik... kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI : Belum.
WANITA : Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan
berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi.
Telefon saya kalau kamu berkesempatan.
Kamu tahu nombor telepon saya kan ?
Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu
di hujung lafaz "Selamat tinggal..."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar
WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC.
Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk
kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya.
Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA,
tulang rusuknya sendiri yang telah
dengan bodohnya dia patahkan.

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau
kepada orang yang paling kita cintai.
Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu
datang di kemudiannya, akibatnya setelah
kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat... .

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai
dengan sepenuh hati...
Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata
kata yang kamu ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai?
Kira merasakan akan menyakitinya,
sebaiknya jangan pernah dilafazkan.
Kerana semakin besar risiko untuk
kehilangan orang yang dicintai.
Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima??

(Sumber: Taman2 syurga)
Berfikirlah sebelum bertindak....InsyaAllah kita selamat!

Wednesday, 19 January 2011

SOLAT-GENERASI2KU SEMAKIN LALAI :(

Dah masuk minggu ke 3 sy melangkah ke sekolah....Alhamdulillah agak letih kerana sibuk mengagihkan lagi kepada murid2 yg belum dapat buku teks...InsyaAllah semoga Allah permudah...

Alhamdulillah...kelas yg ku ajar tetap ku masuk...InsyaAllah...
Sekali lagi untuk tahun ini sy diamanah kan kelas2 yg terkebelakang....dan ader kelas yg terawal..apa2 pun InsyaAllah akan ku cuba sedaya upaya...

Masuk kelas pertama ..iaitu 5P...Alhamdulillah semua ceria jer anak muridku...
tapi seperti biasa bagi berbasi- basi dgn diaorang di hari pertama....bermacam- macam soalan yg ku tanya...
Hinggalah..bab solat ...siapa yg solat subuh hari nie???
Adoiii...tak sampai sepuluh org yg solat...
alasan..bangun lewat .....tak dan ustazah....mak tak gerak...la
macam..muka siap sengih macam solat tu biasa jer kalau tak buat...aduh generasiku...

Sy tgk depa kemudian tanya tau tak kenapa kita solat?
macam2 jawapan..ada kata kita ingat Allah....Bersyukur pada Allah.....Dan Alhamdulillah semua jawapan boleh diterima....ini menunjukkan mereka tau solat itu penting bagi Umat Islam..
Kemudian bila tgk diorang mula bg respon..sy tanya lagi agak2 banyak tak amalan dan perbuatan baik kamu baik...hari2?????

Ada ustazah.....tapi tak pasti banyak ker sikit....
Sy jawab...hmmm..sebenarnya banyak sgt amalan baik kamu buat setiap hari...
dari bangun tidor sampai la..kamu tidor balik....
ok cuba tgk....bangun tdur tadi ader baca doa....Semua jawab ader....

Alhamdulillah malaikat dah catat 1 kebaikan..kemudian g bilik air..1 lg kebaikan sebab jaga kebersihan..gosok gigi pahala jugak coz jg kebersihan....kemudian kemas bilik tidor,
sarapan baca doa...nak pergi sekolah salam dan cium mak dah ayah semua tu malaikat catat...
itu baru pagi dah banyak kamu buat amalan baik.....Wahh hebat kan...

Itu belum kira datang sekolah..utk belajar dan macam2 lagi...Aduhh banyak kebaikan kamu....
tapi sayang...bila amalan2 kamu yg bai dan bersinar ini akan di angkat....tidak diterima kerana apa yer?????
Buku amalan kamu terus dibaling ke arah kamu semula...kenapa yer???...
kerana kamu tak solat....tak solat hanya 1 waktu jer tapi tetap tak diterima.....
kerana telah ditetapkan dalam rukun Islam mesti 5 waktu, bukan 4, bukan 3 bukan 2,dan bukan 1......sayang kan...penat2 buat baik..Allah tak terima...

Semua mengeluh....yer ker ustazah.....blh tak nak ganti balik solat tu..
ada yg kata sy nak cuba la bg penuh solat..rugi2 sy...(sediah dan entah tak terbayang perasaan masa tu) biar la,,walaupun sekejap diorang insaf..tapi boleh lagi nak peringat kan...

Sebelum abis kelas sy pesan lagi....semasa kita semua di himpun dipadang masyar...
semua kita dihimpunkan.....perkara pertama yg akan dipersoalkan adakah kita solat...
itu yg pertama sekali....tak solat..maka semua amalan2 lain tidak dikira....sayang kan...
Oleh itu solat la...tak susah....sgt senang....jgn beralasan yer..
dan ada lagi yg sy katakan....Alhamdulillah semua menangguk faham InsyaAllah.....

Kesian sungguh generasiku....tidak tau bertapa pentingnya solat....
Para Ibu Bapa, Para pendidik dan para Masyarakat..ayuh kita cuba menarik kembali generasi kita untk menunaikan solat...Kita semua Impikan Generasi yg Berilmu dan Soleh..InsyaAllah..

Ingattttttt...sembahyang itu tiang agama.....Dan sembahyang jugak dapat mencegah dari melakukan kerosakan dan kemungkaran....!
Jom kita sama2 perbaiki solat kita dan mendidik generasi kita mejadi generasi yg menunaikan solat......Utamakan Allah....InsyaAllah urusan kita di dunia di permudahkan InsyaAllah....